A cikk előző részében az internet kialakulásáról és az internetezési szokásokról volt szó.
No és a létavértesiek?
Szívesen írnám, hogy mifelénk is az országos átlaghoz hasonló a helyzet, de…
(Hosszas keresgélés eredményeként sikerült összeszednem néhány adatot, és sajnos ezek is csak többé-kevésbé tekinthetők pontosnak.)
Létavértes lakóinak száma 7478 fő (2019. január 1.).
A jelenleg fellelhető nyilvántartások szerint mintegy 100 egyéni vállalkozó, cég, intézmény és szervezet végez kereskedelmi tevékenységet a város területén. A Cégfürkész adatbázisában 119 létavértesi székhellyel rendelkező cég szerepel – ezeknek csak egy része kereskedő ill. szolgáltató cég. Az egyéni vállalkozók számáról nem találtam pontos adatot.
Helyiek a Google-ban
A Google találati listáin az első száz között szereplő létavértesi vállalkozások, intézmények száma különböző kulcsszavakra (ezeket a szavakat a keresőbe beírva):
„Létavértes” – 6 honlap és honlapkezdemény (2 évvel ezelőtt még 10 honlap és 2 Facebook oldal szerepelt az első 100 találat között)
„létavértesi boltok” – 3 honlap és 1 Facebook oldal (2 éve még 6 honlap és 1 Facebook oldal)
„Létavértes boltok” – 3 honlap és 1 Facebook oldal (2 éve még 4 honlap és 1 Facebook oldal)
„létavértesi üzletek” – 3 honlap és 1 Facebook oldal (2 éve még 8 honlap és 1 Facebook oldal)
…és a Facebook-on
A Facebook-on 20-25 létavértesi vállalkozó ill. szervezet vagy intézmény van jelen. A szám nőtt az elmúlt 2 év alatt (+10), ugyanakkor igen bizonytalan, mivel néhányan évek óta nem tettek közzé bejegyzést – nem élő az oldal vagy a profil. Sokukat csak azért találtam meg, mert már valahonnan tudtam a létezésükről, vagyis „Létavértes”-re keresve nem jelentek meg, csak név szerinti kereséssel. Ez ugyan nem pozitívum, de azt mutatja, hogy lehet ott még azért néhány rejtőzködő létavértesi oldal (akár még ugyanennyi).
Az adatok hiányossága miatt nem igazán lehet százalékokkal dobálózni, de az azért látható, hogy nem rózsás a helyzet. A nagy kérdés az, miért nincsenek jelen a létavértesi vállalkozások az interneten…
Szükséges-e és megfizethető-e a saját honlap?
Az első kérdésre nehezebb válaszolni.
Annak, aki már most sem képes kiszolgálni a rengeteg vásárlót, vagy túl sok az ügyfele, valószínűleg nincs szüksége honlapra. Most még. A helyzet persze később változhat…
Aki nehezen boldogul vagy éppen elég jól megél a vállalkozásából, de többet szeretne, annak feltehetően szüksége van saját weboldalra. Mert a saját oldal olyan, mint egy kirakat, amelyet gyakorlatilag bárki bármikor megtekinthet – nem csak az, aki éppen arra jár. Ráadásul beszélő, hívogató kirakat, hiszen bármit elmondhatsz általa, amit szeretnél, amit fontosnak tartasz.
2019-es adatok szerint Magyarország lakosságának 89%-a rendelkezik interneteléréssel (az internetezők 76%-a napi szinten használja a netet). A Facebook-felhasználók száma 5 millió 300 ezer. Ez a magyarok 54,9%-a (ha nem számítjuk, hogy vannak „kamuprofilok” is). Az emberek több mint 60%-a a netet is felhasználja, hogy megtalálja a számára legjobban megfelelő szolgáltatást vagy terméket és ez arány egyre nő. Miért ne szólnál nekik, hogy „Nézd csak, itt is megtalálod! vagy éppen „Nézd, az enyém még jobb annál!”
A második kérdésre egyszerű a válasz: Igen, megfizethető a saját honlap!
A legolcsóbbnak tűnő megoldás persze az, ha saját magad (fiad, lányod, sógornőd stb.) barkácsolsz össze egy weboldalt egy ingyenes tárhelyen. Persze az nem valószínű, hogy hamarosan (vagy valaha is) a kereső első oldalán fog szerepelni a találati listákban. Merthogy a Google sok mindent megnéz a honlapokon és ha valami nagyon nem tetszik neki, nem fogja az oldalt még az első 100 találat között sem szerepeltetni. Elég, ha vannak benne másolt szövegek, lassú a betöltése vagy a mobilokon rosszul látszik stb.
Ha már rászánsz pár ezer forintot egy saját domain névre és bérelsz egy tárhelyet is, javul az összkép. A honlapod ettől még önmagában nem lesz profi, de megtalálhatóbb lesz és megbízhatóbban fog működni.
Profi vállalkozás amatőr honlappal?
Miért jobb, ha egy profi vállalkozás nem amatőr honlappal jelenik meg a világhálón? Gondold végig: üzleted beindításakor miért bíztad szakemberre a villanyszerelést, a könyvelést vagy a burkolást. A válaszok valószínűleg ilyesmik: a villanyszerelő munkája után senki nem kap majd áramütést, a könyvelő megkímél a NAV bírságolásától, a burkoló pedig széppé teszi az üzlethelyiséged, amibe így szívesebben térnek be az emberek. A honlap készítő szakember ugyanígy hasznot hajt. Széppé és informatívabbá teszi a honlapodat. Az ott látottak és olvasottak alapján az emberek be akarnak majd menni az üzletedbe is, hogy vásároljanak Tőled.
Ha viszonylag gyorsan (és sokáig) szeretnél megjelenni a Google-ban a keresési eredmények között a weboldaladdal, érdemes (keresőoptimalizáláshoz is) értő szakemberhez fordulnod. Nem feltétlenül azokra a „szakemberekre” gondolok, akik 150-200 ezer forintot is elkérnek a munkájukért. Azokra gondolok, akik értenek ahhoz, amit csinálnak. Azokra, akik az igényeid alapján akár már 50-60 ezer forintból is profi weboldalt képesek „összehozni”. Mert ennyiből meg lehet csinálni.
A cikk megírásához meglátogatott webhelyek (nem teljes a lista):
nyilvantarto.hu
Eurostat
[-] Mínuszos.hu – Élet és informatika
Bakonyi Péter – Az internetjelenség és Magyarország
Cégfürkész
Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI)
Internet World Stats – Usage and Populations Statistics
Központi Statisztikai Hivatal (KSH)
Létavértes város közigazgatási portálja
Wikipédia